Er is een inspirerend artikel geschreven over TV+, speciaal voor de nieuwsbrief van ProfiPendi (samenwerkingsverband PO). Hierin lees je hoe TV+ bijdraagt aan vernieuwing in het onderwijs en wat het betekent voor leerlingen en docenten.
⬇️ Lees hieronder het volledige artikel!
Nieuws over hoogbegaafdheid
In de schijnwerpers: TV+
In deze rubriek geven we een inzicht van alle onderdelen van het dekkend aanbod voor hoogbegaafde leerlingen in onze regio. Deze keer: TV+ op de Heemlanden.
TV+, voor snelle leerlingen die nog niet toe zijn aan de brugklas
TV+ (10-14 plus) is een aanbod voor cognitief begaafde, sociaal-emotioneel nog jonge leerlingen. Het aanbod is ontwikkeld in samenwerking tussen Onderwijs 10-14 Houten en Atheneum+ van College de Heemlanden.
TV+ richt zich op leerlingen die (zo goed als) klaar zijn met de leerstof eind groep 8, die (in potentie) een VWO-advies hebben, maar die sociaal-emotioneel nog niet toe zijn aan de brugklas. Bijvoorbeeld een leerling in groep 7 waarbij de basisschool twijfelt of zij nog voldoende cognitieve uitdaging kunnen bieden in groep 8, of een versnelde leerling die met 10 of 11 jaar de basisschool gaat verlaten maar nog niet klaar is voor het VO. Voor hen kan TV+ een geschikte onderwijsroute zijn voor een jaar.
Best of both worlds: in TV+ worden de wereld van 10-14 en de wereld van Atheneum+ verenigd
In de loop van de dag werken de leerlingen van TV+ in drie verschillende “settings”.
Allereerst werken de TV+ leerlingen in de peergroep (alleen TV+ leerlingen) aan de kernvakken: rekenen/wiskunde, Nederlands en Engels. Hier krijgen ze niet alleen verdieping, maar ook de tijd en begeleiding om eventuele hiaten weg te werken.
TV+ leerlingen zitten bovendien in een stamgroep samen met leeftijdsgenoten van groep 7 en 8 van het “gewone” 10-14 onderwijs. In de stamgroep starten ze de dag met de check-in en lessen rondom persoonsontwikkeling. Ook heeft iedere leerling zijn eigen coach waarmee regelmatig coachgesprekken gevoerd worden. De coach daagt de leerling uit om leerdoelen te formuleren waar met ondersteuning van de coach aan gewerkt wordt. In de stamgroep werken de leerlingen bovendien samen aan projecten rondom thema’s. Samenwerken en onderzoekend leren staan hierbij centraal.
En tenslotte volgen TV+ leerlingen lessen in de Atheneum+ brugklas. Het kennismaken met vakdocenten en lessen in het VO, maar ook het maken van huiswerk en toetsen zijn een waardevolle voorbereiding op de brugklas. Het grote voordeel is dat de coach dit proces van (korte) afstand kan sturen en ondersteunen en dat de leerling geleidelijk kan wennen aan het werken en leren op het VO.
Leerlingen die TV+ hebben gevolgd en de Atheneum+ vakken succesvol hebben kunnen afsluiten, krijgen in het eerste brugklasjaar vrijstelling voor die vakken. Daardoor hebben deze in het brugklasjaar meer lucht in hun drukbezette brugklasonderwijsprogramma en zien we leerlingen succesvoller landen in het VO.
Balans
Voor de leerlingen biedt TV+ precies de juiste balans tussen intellectuele uitdaging en speelse vrijheid.
Zo ervaren zij bij vakken zoals Nask en Inter-science eindelijk het gevoel dat ze iets nieuws leren en uitgedaagd worden. Tegelijkertijd blijft buiten spelen en de ruimte krijgen om hun fantasie de vrije loop te laten gaan, een belangrijk onderdeel van hun dag.
Dit zorgt ervoor dat zij zich niet alleen cognitief, maar ook sociaal-emotioneel kunnen ontwikkelen en volledig zichzelf kunnen zijn binnen het onderwijs. Na bijvoorbeeld een lesuur Nask gaat TV+ lekker mee buitenspelen met de stamgroep, waarna ze in de middag nog een uur Duits krijgen.
Deze combinatie van cognitief echt uitgedaagd worden en sociaal-emotioneel nog kunnen aansluiten bij leeftijdsgenootjes is een unieke combinatie die voor een groep kinderen echt werkt.
Trots
Waar we bij TV+ écht trots op zijn, is dat we een veilige setting creëren waar iedereen zich welkom voelt. Niemand is ‘vreemd’ en leerlingen kunnen zichzelf zijn.
Of het nu gaat om sociaal-emotionele ontwikkeling, verbreding, verdieping, verrijking of begeleiding bij hiaten — TV+ zorgt ervoor dat de cognitief begaafde leerling op alle gebieden kan doorgroeien en ontwikkelen.
Met dit onderwijsconcept biedt TV+ voor de cognitief begaafde leerling een zachte landing in het voortgezet onderwijs en een leeromgeving die aansluit bij de behoeften.
Een toekomstgerichte aanpak die niet alleen kennis biedt, maar vooral ruimte geeft om te ontdekken, groeien en jezelf te zijn.
Chantal Kalisvaart, coördinator TV+ – chantalkalisvaart@heemlanden.nl