HOUTEN ,,Hierbij verklaar ik het 10-14 jarigen onderwijs officieel voor geopend”, sprak Kees van Dalen, wethouder Onderwijs. Door de beperkingen die het coronavirus momenteel oplegt, vond donderdag 8 oktober de officiële opening plaats met behulp van een livestream. De wethouder kreeg een digitale rondleiding door het klaslokaal en leerlingen gaven een PowerPoint presentatie.
door Annette Stolk – de Vries
De onderwijsvorm 10–14 jarigen is bedoeld voor leerlingen van groep 7 en 8 van het basisonderwijs en leerlingen van leerjaar 1 en 2 in het Voortgezet Onderwijs (vo). In een klas kan het onderwijsniveau van de leerlingen van elkaar verschillen. Dit kan variëren van VMBO-kader tot en met VWO. Vorig jaar heeft in deze krant al een uitgebreid artikel gestaan waarin dit type onderwijs wordt beschreven.
VAN START Marja In der Maur (54) is kwartiermaker en afdelingsleider van het 10-14 jarigen onderwijs. Vorig jaar ontving zij opdracht van besturen van College de Heemlanden, Houtens en KS Fectio om de behoefte en mogelijkheden naar dit type onderwijs te onderzoeken. Dit heeft erin geresulteerd dat de eerste klas, met 24 leerlingen, in september bij College de Heemlanden van start is gegaan.
CENTRAAL Marja: ,,Leerlingen kunnen verschillende motieven hebben om voor 10-14 jarigen onderwijs te kiezen. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat ze zichzelf nog te jong vinden voor een definitieve volgende stap in het vo, ze behoefte hebben aan het aanleren van meer executieve functies, ze versneld de basisschool hebben doorlopen maar sociaal-emotioneel nog wat meer tijd nodig hebben. Bij ons staat de leerling centraal. Samen met de leerling kijken we iedere periode naar de ontwikkel doelen die hij of zij centraal wil stellen. Hiervoor wordt een plan van aanpak gemaakt die we vastleggen in een routekaart.”
THEMA’S Het onderwijs wordt anders georganiseerd dan gebruikelijk. Hiervoor wordt onder andere het onderwijsconcept International Middle Years Curriculum (IMYC) ingezet. Dit concept heeft een vakoverstijgend karakter. Er wordt lesgegeven vanuit een centraal staand thema. Op dit moment wordt het thema ‘Ontdekken’ behandeld. Thema’s als ‘Aanpassen’ en ‘Balans’ volgen later dit jaar. Twee vaste basisdocenten geven gedurende de week, aan de hand van deze thema’s, les aan de klas. Daarnaast zijn er vak-experts die vakken zoals wiskunde, Duits, Engels en bewegingsonderwijs geven. Vak-begeleiders vanuit bepaalde vaksecties, zoals aardrijkskunde, geschiedenis of kunst en cultuur, kijken en denken mee.
Onze docenten moeten met een open mind naar onderwijs kunnen en durven kijken.
OPEN MIND ,,Onze docenten moeten met een open mind naar onderwijs kunnen en durven kijken,” legt Marja uit. ,,Doen we iets, omdat dit het beste voor de leerling is, of omdat we het altijd al zo deden? Wij geven de leerlingen in vo 1 geen toetsen en cijfers. Wij kijken met de checks waar de leerlingen staan. Hebben ze de lesstof begrepen of nog niet? Zo niet, dan is het goed om te kijken naar wat de leerling nodig heeft om het wel te kunnen gaan begrijpen. Vaak wordt in het vo een periode afgesloten met een toets en volgt er een cijfer. Vervolgens wordt meestal een volgend hoofdstuk gestart, onafhankelijk van het cijfer. Juist hier is er echter een rol voor de docent weggelegd. Hoe kan de leerling die de stof nog niet begrijpt gemotiveerd en begeleid worden om alsnog een voldoende te halen? De bedoeling van onderwijs is namelijk om de leerling verder te helpen in zijn of haar ontwikkeling en hier voortdurend zicht op te houden. Dit is niet makkelijk, maar wel een mooie en uitdagende taak van het onderwijs.”
LEERLINGENRAAD Klaas Hulshof (12), Sophie ter Steeg (12) en Wivine van der Wal (11) zitten in de leerlingenraad en zijn enthousiast over de eerste weken onderwijs die ze hebben gehad. Klaas: ,,Ik vind het heel fijn dat er veel aandacht is voor de executieve functies. Hierdoor leer ik bijvoorbeeld beter mijn huiswerk te plannen en te organiseren. Ook wordt er veel aandacht besteed aan het samenwerken met andere leerlingen.” Sophie vindt het prettig dat onderwerpen aan de hand van thema’s en niet in aparte vakken worden behandeld. ,,Hierdoor kan ik het veel beter onthouden.” Wivine legt uit dat er in de klas iedere dag een check-in en een check-out plaatsvindt. ,,Bij de check-in wordt bijvoorbeeld gevraagd of er iemand chagrijnig is en waarom. Dan kun je daar rekening mee houden. Aan het einde van de dag, bij de check-out, kun je bijvoorbeeld aangeven waar je ergens moeite mee had.”
In het lesprogramma zit veel ruimte voor de eigen ontwikkeling.
ENTHOUSIAST Wethouder van Dalen toonde zich tijdens de livestream enthousiast. ,,In het lesprogramma zit veel ruimte voor de eigen ontwikkeling. Vooral het werken met thema’s spreekt mij aan. Het is mooi om te zien dat de leerlingen op deze wijze het gereedschap krijgen aangereikt.” Hij bedankte de leerlingen voor de leuke presentatie en beloofde in betere tijden graag een keertje langs te komen om een gastcollege te geven met als thema ‘Verkiezingen’.
DOELSTELLING Het 10-14 jarigen onderwijs is in september gestart met leerjaar 1 van het vo. Marja: ,,Onze doelstelling is om volgend schooljaar de volledige vier jaar van het 10-14 jarigen onderwijs aan te bieden. Dit betekent dat leerlingen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs en leerlingen van leerjaar 2 van het vo terecht kunnen. Op 14 januari 2021 zal er een ouderavond plaatsvinden. Geïnteresseerden kunnen zich hiervoor per mail aanmelden: marjaindermaur@heemlanden.nl
Lees het artikel op www.houtensnieuws.nl.